Klima-systemet i Kia EV9 sikrer mere komfort for hele familien

Kia EV9 kommer til at tilbyde overlegen kabinekomfort – selv under de mest ekstreme forhold. I udviklingsprocessen testes nye Kia modeller i ekstrem varme og kulde for blandt andet at sikre, at bilernes varme-, ventilations- og klimaanlæg (HVAC) lever op til udfordringen. Og Kias kommende e-SUV er ingen undtagelse.

Klimasystemet i den helt nye Kia EV9 inkluderer en varmepumpe, et klimasystem samt afrimnings- og afisningsfunktioner. Derudover skal et nyt, brugervenligt klimakontrolpanel og ventilationskanaler i loftet give kunderne maksimal komfort og bekvemmelighed. Kias ingeniører testede disse funktioner under ekstreme forhold i hhv. det nordlige Sverige og det sydlige Spanien for at sikre maksimal ydeevne og effektivitet, selv i ekstreme temperaturer.

“Den helt nye Kia EV9 beviser, at kunderne ikke behøver at gå på kompromis for at køre emissionsfrit”, siger Richard Peiler, Group Manager for Development Project Operations HVAC & PT Cooling på Kias tekniske center. “Med disse højteknologiske funktioner sætter EV9 nye standarder i e-SUV-segmentet og leverer al den komfort og bekvemmelighed som kan forventes af en moderne emissionsfri SUV.”

Varmepumpen giver maksimal effektivitet – og maksimal rækkevidde

Kia EV9 er udstyret med en varmepumpe for øget effektivitet. Varmepumpen fungerer som et omvendt køleskab: Når ydersiden bliver kølig, bliver den varm indvendig. Og for endnu mere effektivitet opsamles spildvarmen fra e-motorerne og Power Electronics (PE) systemet og bruges til at opvarme kabinen. Dette reducerede energiforbrug har en positiv effekt på rækkevidden. Da der skal bruges mindre strøm til at opvarme kabinen, frigives der mere strøm til at køre bilen.

“Vores mål er at fintune klimasystemet til at opnå det bedste kompromis mellem kabinekomfort og energiforbrug”, siger Peiler. “Vi er overbeviste om, at EV9-kunder vil opleve både en komfortabel kabine og en tilfredsstillende rækkevidde.”

Klimakontrol i flere zoner og ventilationskanaler I loftet giver mere komfort for alle

Med tre sæderækker, der kan rumme op til syv passagerer, er Kia EV9 den perfekte bil til familie- eller gruppeudflugter. To uafhængige klimastyringssystemer skaber separate klimazoner for hhv. føreren, forsædepassageren og bagsædepassagererne. Den leveres også som standard med ventilerede og opvarmede sæder på både første og anden række, hvilket betyder, at den helt nye Kia EV9 leverer endnu mere komfort til alle i bilen. Ledningerne til sædevarmen er også blevet forbedrede for at øge energieffektiviteten.

“At have to uafhængige HVAC-systemer øger ikke kun komforten – det reducerer også unødvendigt strømforbrug”, siger Gregor Krumboeck, Product Marketing Manager hos Kia Europe. “EV9 sparer energi ved at deaktivere varme og aircondition ved tomme sæder eller for passagerer, der ikke ønsker det.”

Under testen fintunede Kias ingeniører klimastyringens kontrolalgoritme for at maksimere kabinekomforten og for at optimere strømforbruget under hhv. ekstremt varme og ekstremt kolde forhold. Kabineklimaet kan automatisk styre luftstrømmens temperatur, intensitet og retning, eller passagererne kan manuelt justere dem i stedet.

Det er ikke kun selve systemerne, der er blevet forbedrede – Kia EV9 er den første Kia model i Europa med det nye klimakontrolpanel, der også forbedrer brugerfladen. Det nye panel gør det nemmere at se og styre alle klimaindstillinger med et enkelt klik, uden at skulle åbne undermenuerne i infotainmentsystemet. Dette resulterer i en mere intuitiv brugeroplevelse og færre distraktioner for føreren, hvilket øger sikkerheden, idet de i stedet kan holde øjnene på vejen.

Den helt nye Kia EV9 har også fået fire nye og forbedrede ventilationskanaler i loftet. Dermed er ventilationsstrukturen i bilen blevet væsentlig optimeret, idet luftmodstanden og diffusionsvinklen for hhv. at opvarme eller afkøle passagererne på anden og tredje række er mere jævn.

EV9 HVAC funktion forhindrer kondensdannelse om sommeren

Ud over varme- og luftcirkulationssystemerne byder klimaanlægget i den helt nye Kia EV9 også på forbedringer. Det nye efterblæsningssystem i klimaanlægget reducerer kondensdannelse, hvilket forhindrer udvikling af bakterier og lugte. Det fungerer ved at registrere, om klimaanlægget har været i brug over længere tid under kørslen, og i så fald bruge blæseren til at tørre den kondens, som kan være dannet inde i systemet. Efterblæsningssystemet fungerer kun under varmere temperaturforhold, hvilket betyder, at det ikke vil føre til øget strømforbrug om vinteren.

Om den helt nye Kia EV9

Den helt nye Kia EV9 er en SUV til den nye æra for e-mobilitet med en forventet elektrisk WLTP-rækkevidde på over 541 km. En ultrahurtig 800-volts opladning gør det muligt at opnå op til 239 km rækkevidde efter bare 15 minutters opladning. Den elektriske SUV med tre sæderækker tilbyder både syv- og sekssæders konfigurationer samt forskellige sædeløsninger på anden række, der er velegnede under kørsel, opladning og til hvile.

Den helt nye Kia EV9 udvider EV territoriet og bringer fuldt elektrisk mobilitet til det store SUV-segment. Baseret på Kias banebrydende Electric Global Modular Platform (E-GMP), udvider den Kias elektriske line-up og accelererer virksomhedens transformation til udbyder af fremtidssikrede mobilitetsløsninger. Kia planlægger at lancere 15 nye elbiler inden 2027 og øge sit salg af elbiler til 1,6 millioner enheder i 2030.

Var denne artikel nyttig?
JaNej

Få nyhederne først

Hold dig på forkant og bliv informeret ved at
abonnere på vores månedlige nyhedsbrev i dag.