Kia Corporation har i dag præsenteret tre nye små og mellemstore elektriske modeller i forbindelse med mærkets årlige Kia EV Day i Korea, og mærket bekræfter dermed sin ambitiøse globale strategi om at føre an i og accelerere ‘elbilrevolutionen’.
I forbindelse med eventet præsenterede mærket sin vision om ”elbiler til alle” og sin strategi om at udvide det elektriske modelprogrammet markant og hurtigt. Efter med succes at have etableret sig som elbilmærke med lanceringen af EV6 og EV9 har mærket vist, hvordan det nu udvider sit elektriske line-up med tre nye små og mellemstore elbilmodeller, som giver flere mennesker bedre mulighed for at få en elbil.
Præsentationen omfattede debut til EV5, som er en kompakt eldrevet SUV til millenniumgenerationens familier, og præsentation af to konceptbiler. Kia Concept EV3 skal videreføre fordelene fra Kia EV9 i en kompakt SUV, mens Kia Concept EV4 nyfortolker den elektriske sedan med et iøjnefaldende design. Foruden præsentationen af modellerne omfattede eventet også en præsentation af Kias elbilstrategi, som har til formål at øge komforten for kunderne, pålideligheden og imødekomme generelle bekymringer inklusive ladeinfrastrukturen.
”Kia har stor fokus på at levere løsninger på de problemstillinger, der fortsat forårsager tøven, når det gælder beslutningen om at købe en elbil. Vi vil opfylde kundernes forventninger ved at tilbyde et komplet modelprogram af elbiler i forskellige prisniveauer og forbedre tilgængeligheden i ladeinfrastrukturen”, udtalte Ho Sung Song, som er President og CEO.
”Som udbyder af fremtidssikrede mobilitetsløsninger er Kias omstilling til elbiler en nødvendighed, ikke bare en mulighed. Ved at udvikle avanceret elbilteknologi, dristigt design og intuitive tjenester og tilføre disse løsninger til hele vores elbilprogram er vores ultimative målsætning at bringe Kias unikke værdier ud til så mange mennesker som muligt. Accelerationen mod elektrificering starter nu.”
Mærket har også afsløret planer om at forbedre visse tilbud, når det gælder kundernes oplevelse. Det omfatter blandt andet en strømlining af forskellige funktioner i en brugervenlig smartphoneapp, lancering af nye tjenester på de fysiske lokationer og tjenester med kunstig intelligens (AI) til kunderne i deres biler.
“Kia ønsker at levere fremtidssikrede mobilitetsløsninger og opfylde behovet hos vores kunder ved at eliminere de eventuelle vanskeligheder, som kunderne måtte forestille sig. Vi ønsker at gøre hele kundeoplevelsen lige fra den digitale del til offline-delen og interaktionerne i bilen så nemme og begejstrende som muligt. Det omfatter tiden før købet, selve købet og oplevelsen efter købet”, udtalte Charles Ryu, som er Head of Brand and Customer Experience Division.
”Vi vil fortsætte med at opfylde vores kunders behov via nye digitale platforme og teknologier, så vi hele tiden kan finde nye måder at bevæge os fremad på. For dybt i vores DNA ligger vores løfte om at tilbyde flere avancerede, fremtidssikrede mobilitetsløsninger, som forbedrer menneskers liv.”
Mærket har en global målsætning om årligt at sælge 1 million elbiler senest i 2026, hvilket skal øges til 1,6 millioner frem mod 2030 på baggrund af de produkter og initiativer, som er blevet præsenteret i dag.
Kias elbilstrategi: Udvidelse af det elektriske model line-up og ladeinfrastrukturen, så elbiler bliver mere tilgængelige for kunderne
Kia annoncerede sin plan om at udvikle et omfattende modelprogram bestående af elbiler til priser fra 30.000-80.000 dollars inklusive eksisterende modeller som EV6 og EV9 samt kommende modeller skræddersyet til de populære B- og C-segmenter. Mærket vil lancere mindre elbiler som EV5, EV4 og EV3 til priser fra 35.000-50.000 dollars med henblik på at accelerere udbredelsen af elbiler.
På nye markeder, hvor udviklingen af elektrisk mobilitet endnu ikke er så langt, vil man i første omgang have fokus på EV6 og EV9, hvorefter strategiske modeller inklusive EV5, EV4 og EV3 vil blive introduceret. Denne tilgang skal sprede produktudbuddet og opfylde forskellige præferencer hos kunderne.
Arbejdet med at oprette et robust system til elbilproduktion og batteriforsyning er i gang, og mærket har en målsætning om at udvide sin globale elbilproduktion til i alt otte fabrikker frem mod 2025. Disse fabrikker vil stå for forskning, udvikling, produktion og forsyning med Korea som central lokation. I Europa vil mærket fokusere på produktionen af små og mellemstore elbiler, mens produktionen i Kina vil have fokus på mellemstore og store elbiler. Strategisk udviklede elbilmodeller skræddersyet til de nye markeder vil blive produceret i Indien. Kia har også planer om at lancere en forskelligartet række af elbilmodeller i Nordamerika som en reaktion på Inflation Reduction Act (IRA). Desuden indgår mærket aktivt joint ventures inden for batteriproduktion med henblik på et stabilt, globalt batteriforsyningssystem afstemt i forhold til mærkets globale produktionsnetværk.
Kias elektriske modelprogram: Et hurtigt voksende udvalg af modeller, der opfylder forskellige kundebehov
Hver elbilmodel spiller en strategisk rolle for accelerationen af omstillingen til elbiler ved at gøre elbilmodellerne mere attraktive og tilgængelige for en stigende del af befolkningen.
Mens hver enkelt model er skræddersyet til at opfylde specifikke og forskellige kundebehov, deler de fælles elementer som fx mærkets banebrydende platformsteknologi til elbiler, den innovative designfilosofi ”Opposites United” og mærkets strategi vedrørende farver, materialer og finish (CMF). Sidstnævnte omfatter integrationen af genanvendte materialer med tiltag som fx 10 obligatoriske elementer, der indgår i produktionen af hver enkelt model, inklusive bioplastik, biolak og tæpper i genbrugt PET eller fiskenet.
Kia EV5 SUV[1]: Designet og konstrueret til at opfylde behovene og ønskerne for millenniumgenerationens familier
Kia EV5, som er den tredje rent batteridrevne bil i modelprogrammet, er bygget på mærkets elbilplatform E-GMP. Den repræsenterer en ny ære inden for elektrisk mobilitet og et markant SUV-design. Med en udformning skabt på baggrund af mærkets unikke designfilosofi ”Opposites United” kombinerer den enestående alsidighed og fremragende komfort med avanceret teknologi, dynamiske præstationer og førsteklasses sikkerhed, hvilket resulterer i en bil i harmonisk balance.
EV5 har et interiør, som fuldstændig nytænker, hvordan kabinen i en bil skal være. Med ekstra inspiration fra den nyligt lancerede EV9 SUV byder den på stor rummelighed i en kabine, som i form og udførelse minder mere om en lounge end om en traditionel bilkabine.
Elektrisk drivlinje og køreoplevelse
EV5 vil blive bygget på koncernens dedikerede elbilplatform E-GMP, som udgør et solidt grundlag for bilens præstationer og bidrager til den samlede køredynamik på højeste niveau. EV5 vil blive produceret i både Kina og Korea, og i Kina vil den kunne fås i tre varianter: standard, long-range og long-range AWD.
Standardmodellen med en 64 kWh-batteripakke og en motor med 218 hk (160 kW) forventes at få en rækkevidde på 530 km pr. opladning i henhold til CLTC-standarden (Combined Charging and Load Cycle). Long-range-modellen har et 88 kWh-batteri og samme motor med 218 hk (160 kW), og målet er en rækkevidde på 720 km pr. opladning. Long-range AWD-modellen får en 88 kWh-batteripakke og en samlet ydelse på 313 hk (230 kW) med 218 hk-motor forrest og en 95 hk-motor bagest. For AWD-modellen har Kia en målsætning om en rækkevidde på 650 km i henhold til CLTC-standarden. Modellen byder desuden på mulighed for lynopladning, så batteriet kan oplades fra 30-80% på 27 min.[2]
I Korea er alle varianter af EV5-modellen – inklusive versionerne standard, long-range og long-range AWD – under udvikling med mulighed for potentielle tilpasninger. Standardmodellen får et 58 kWh-batteri og en frontmotor med 218 hk (160 kW). Long-range-modellen bliver udstyret med et 81 kWh-batteri og samme frontmotor med 218 hk (160 kW). Long-range AWD-modellen får en motor med 95 hk (70 kW) bagest og dermed en samlet ydelse på op til 306 hk (225 kW). Rækkevidden for hver enkelt model vil blive skræddersyet til at opfylde markedskravene.
Batteriet i EV5 er blevet udviklet til at fungere effektivt på alle fire årstider – selv i ekstremt varmt eller koldt vejr. Et avanceret varmepumpesystem, som allerede er en populær feature i EV6, er blevet integreret i EV5 til styring af batteriets temperatur, så præstationerne er ensartede uanset de omgivende forhold.
Bilen får et regenererende bremsesystem og et i-Pedal-system, så førerne både kan sænke farten og accelerere med kun en pedal, hvilket øger kørekomforten.
”Elbilmarkedet udvides fra at være attraktivt for en mindre målgruppe af hurtigt omstillingsparate til at appellere til et bredere flertal af kunderne. I kraft af vores førerposition i den store omstilling til elbiler har vi hurtigt udvidet vores elbilmodelprogram til udover EV6 og EV9 også at omfatte et udvalg af små og mellemstore modeller som fx EV5. Vores konkurrencedygtige og voksende udvalg af elbiler vil accelerere udbredelsen af elbiler og give kunderne flere muligheder at vælge imellem”, udtalte Spencer Cho, som er Head of Global Business Planning Sub-Division.
”Kia EV5 er ikke blot den næste tilføjelse til vores hurtigt voksende elektriske modelprogram, men også et udtryk for hvordan vi vil accelerere elbilrevolutionen. For os er det det perfekte udtryk for både vores fremtidige elbilstrategi og vores dedikerede arbejde med at accelerere den globale omstilling til elbiler.”
EV5 vil også kunne fås i en GT-version med endnu bedre præstationer og en medrivende køreoplevelse. Flere informationer om EV5 GT-versionen følger senere.
Infotainment og opkoblingsmuligheder
Den lette, godt ventilerede og rummelige kabine i EV5 er udstyret med banebrydende infotainment- og opkoblingsteknologi, som øger effektiviteten og komforten på enhver køretur, mens personerne i bilen på sikker vis kan fordybe sig i det digitale univers under kørslen.
Bilen er udstyret med ccNC-infotainmentsystemet (connected car Navigation Cockpit) og understøtter over-the-air-softwareopdateringer. Det omfatter et panoramadisplay, som består af en 12,3” instrumentenhed, et 12,3” infotainmentsystem og et 5” display til klimaregulering. Disse features giver føreren omfattende informationer og indhold til en komfortabel og fordybende køreoplevelse.
Mærkets nye Unified Graphical User Interface (GUI) anvendes til Audio-visual-skærmen, navigationsystemet og telematikskærmen (AVNT), og CDU’en sikrer en fremragende og ensartet visning af informationer. Menuer, der er nemme at navigere igennem, gør det nemmere at bruge elbilsspecifikke funktioner og giver føreren mulighed for at overvåge rækkevidden og opladningsstatussen. Det elegante flow af informationer bliver yderligere fremhævet med et head-up-display (HUD) på forruden (ekstraudstyr).
I hele kabinen er de fysiske knapper holdt på et minimum. Under den centrale AVNT-skærm giver fire skjulte knapper mulighed for at betjene en start-stop-funktion sammen med AVNT og betjene varme, ventilation og aircondition (HVAC) – tidligere ville der skulle bruges 17 knapper til at betjene disse systemer.
Det 3-zoners klimaanlæg giver mulighed for individuel betjening for fører, forsædepassager og bagsædepassagerer, og en after-blow-funktion reducerer lugte fra airconditionsystemet, så kabinen er behagelig at opholde sig i for alle personer i bilen.
Kunderne kan holde deres EV5 helt opdateret ved at opgradere SUV’ens digitale funktioner og tjenester uden at skulle køre til en forhandler. Foruden standardudstyret tilbyder Kia Connect Store en lang række muligheder for at berige brugeroplevelsen med ekstra præstationer og køreglæde.
Sikkerheds- og komfortfeatures
EV5 er udstyret med i alt syv airbags. Foruden den topmoderne sikkerhedsseleteknologi er bilens struktur konstrueret til maksimal styrke. Bilen tilbydes naturligvis med mærkets nyeste avancerede førerassistentsystemer (ADAS) og en række aktive sikkerhedsfeatures.
Modellen er udstyret med Highway Driving Assist 2 (HDA2), som hjælper føreren med at holde afstand til det forankørende køretøj, holde bilen midt i vognbanen og tilpasse positionen til siderne.
Med et enkelt tryk på den intelligente nøgle Kia Digital Key 2 kan kunderne aktivere bilens Remote Smart Parking Assist 2-system (RSPA 2). Denne teknologi gør det muligt, at SUV’en kan parkere automatisk uden indgriben fra føreren, hvad enten vedkommende befinder sig i eller uden for bilen. Desuden giver den intelligente udkørselsfunktion og fjernbetjent kørsel fremad og bagud førerne ekstra ro i sjælen i trange parkeringsbåse. Disse features giver en mere afslappet og begejstrende køre- og parkeringsoplevelse.
Ved hjælp af ultralydssensorer, der registrerer forhindringer, manøvrerer RSPA 2 automatisk bilen ind i den valgte parkeringsbås og styrer selv speeder, bremser og gearskift. Systemet bremser også automatisk, hvis en forhindring registreres i bilens kørselsretning. Den er også udstyret med Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA), som kan forhindre kollisioner med tværgående trafik, mens man bakker.
Vi arbejder på at øge energiudnyttelsen i EV5 ved at integrere funktionerne Vehicle-to-Load (V2L) og Vehicle-to-Grid (V2G) i bilen. Med V2L kan højvoltsbatteriet forsyne eksterne elektriske apparater med strøm. Kia vil fokusere på at udrulle V2G i regioner, hvor den nødvendige infrastruktur er på plads, så strøm fra batteriet kan sendes tilbage til elnettet.
Mange sædekonfigurationer
EV5 er tilgængelige med forskellige sædekonfigurationer med stofindtræk fremstillet af genbrugt PET og beklædninger i Bio-PU-læder. Denne innovative tilgang løfter den rummelige kabine i EV5 fra siddepladser på en køretur til et ultrakomfortabelt og særdeles praktisk og inspirerende opholdsrum, som opfylder behovet hos millenniumgenerationens familier og sikrer en god oplevelse hver gang, de sætter sig ind i bilen.
Forrest i bilen udgør sammenhængende sæder (kun i Kina) kombineret med ambientebelysning en komfortabel plads til personerne i bilen. Armlænet i midterkonsollen omfatter også et bord og opbevaringsplads, hvilket gør bilen mere anvendelig.
Sæderne med justerbar ryglænshældning er udviklet til at forebygge ubehag for ryggen og rygraden med trinløs indstilling. Afslapningssæder har en massagefunktion med fire indstillinger og tre niveauer af intensitet, så personerne i bilen kan vælge deres yndlingsindstilling, når bilen oplades, så de er friske og klar til at genoptage køreturen bagefter. Komfortsæder giver fremragende komfort takket være seks luftceller til massage, 4-vejs-lændestøtte, 3-trins varme- og ventilationsfunktion og fodhviler. Modellens sikkerhedssæder er udstyret med tre airbags og 4-vejs justerbar nakkestøtte, så passagerbeskyttelsen er i særklasse.
Når familierne kommer frem til deres destination, kan de nemt omdanne den bageste del af bilen til et soveværelse takket være campingsædet på anden sæderække, som kan klappes helt fladt ned til 0 grader. De kan nyde deres købte mad, som har været opbevaret i køle-/varmerummet i den bageste konsol. I rummet kan man varme eller afkøle mad og drikke i et temperaturinterval på 5-55 grader, og det rummer 4,0 l. Det kan bruges på mange måder som fx til at holde take-away-morgenmaden varm på pendlerturene, opvarme drikkevarer som te og kaffe eller til at opbevare iskolde drikke og vand på campingturene om sommeren.
Naturligvis har designerne af interiøret i EV5 også tænkt på en funktion, så personerne i bilen kan nyde deres mad udendørs eller i bilen. Det skyldes et særdeles alsidigt Multi Table luggage board, som på et øjeblik kan forvandles til et bord.
Kia Concept EV3: Teknologien, de praktiske egenskaber og designet fra SUV-flagskibet i kompakt udformning
Concept EV3 er et udtryk for mærkets vision for en elektrisk kompakt CUV, som på elegant vis kombinerer praktiske egenskaber og rendyrket køreglæde. Brugerne får teknologien, de praktiske egenskaber og designet fra Kias SUV-flagskib EV9 i en kompakt og økonomisk overkommelig form. Mens disse kvaliteter måske virker uforenelige for nogle, ligger det dybt forankret i Kias designfilosofi ”Opposites United” at levere kreative, banebrydende designløsninger ved at forene tilsyneladende modsætninger. Og når det gælder Concept EV3, har Kias designere i høj grad hentet inspiration fra ”Joy for Reason”-søjlen i designfilosofien.
”Joy (glæde) kan ses som en modsætning til reason (fornuft). Det ene er en positiv, følelsesmæssig respons, mens det andet udspringer af logisk tankegang. Men når de to elementer kombineres, blandes deres kontrastfyldte kvaliteter til et kraftfuldt og særdeles markant design”, udtalte Karim Habib, som er Executive Vice President og chef for Kia Global Design Center.
“Med Concept EV3 er betydningen af ”Joy for Reason” tydelig i de kontrastfyldte kvaliteter med et robust karrosseri kombineret med en dynamisk silhuet. Desuden interagerer den uventede brug af volumen og grafik med hinanden og skaber et logisk, men emotionelt design.”
Designet af kabinen med den fremskudte forrude og den lange, hældende taglinje skaber en unik silhuet. De firkantede hjulkassers robuste arkitektur med asymmetriske vinkler giver en uventet logik og et stærkt indtryk. Dette mødes til gengæld af kontrasterne med den omsluttende forrude og flydende C-stolper, der forbinder glasfladerne og giver indtryk af et svævende tag.
Indvendigt kombinerer Concept EV3 stor praktisk anvendelighed med et transformerende kabineambiente og -design. Ligesom på bilens eksteriør spiller ”Joy for Reason”-søjlen en afgørende rolle ved på elegant vis at fusionere tilsyneladende kontraster til et præcist designsprog, der resulterer i en kabine, som er en fornøjelse at køre i, men samtidig har plads nok til en aktiv livsstil, når man kommer frem til destinationen.
Bilens kabine har også et miljø, som fremmer det følelsesmæssige velbefindende. Fremhævet med blød ambientebelysning skaber det elegante og ultrarent udformede instrumentpanel og overfladen på det, som er fremstillet med udsøgte, raffinerede karakterlinjer, en visuel fornemmelse af uendelige muligheder på enhver køretur.
Et avanceret ergonomisk sædedesign og genanvendelige materialer i tråd med mærkets mærkesag om at levere genandelige materialer i stor skala er kombineret med små borde, der kan roteres i længde, position og vinkel. Sammen med sædernes bevægelse understøtter bordene fire indstillinger, der forbedrer kundeoplevelsen – fokus, social, forfriskende og opbevaring. Det sammenhængende bagsæde er lige så fleksibelt og kan nemt klappes ned for at give plads til stor bagage som fx elløbehjul og cykler.
Kia Concept EV4: En nyfortolkning af essensen af en eldrevet sedan
Concept EV4 repræsenterer renheden i ”Power to Progress”-søjlen i designfilosofien ”Opposites United”. ”Power to Progress” fokuserer på de evner og den kreativitet, som er blevet udviklet i løbet af Kias nyere tid med designdrevet transformation. Denne tilgang driver skabelsen af innovative produkter, der sætter nye standarder for individuelt bildesign for at nyfortolke hele segmenter. Det er tilfældet med Concept EV4.
Designet med fire døre antyder, at den bør kategoriseres som en sedan. Men modellens potente og markante linjer gør, at den ikke bare er endnu en sedan, men en helt ny type elektrisk sedan, som er et symbol for innovation.
Med inspiration fra ”Power of Progress” og manifesteret via en harmonisk fusion af selvsikre, geometriske diagonale karakterlinjer og fyldige, men tekniske overflader repræsenterer Concept EV4 en ny værdi, tilgang, kundeoplevelse og typologi. Aspekter som den forfriskende, elegante lange front, den lange, dynamiske silhuet af bagenden og den tekniske tagspoiler bidrager alle til at henlede tankerne på sportsvogne og racerbiler og cementerer Concept EV4’s status som en helt ny type elbil.
En aggressiv front fuldender Concept EV4’s progressive teknologiske silhuet. Med en bred og selvsikker fremtoning med forlygter, der er placeret lodret helt ude på kanten af frontklappen og den forreste kofanger, udstråler modellen mærkets beslutsomhed, når det handler om at rykke grænser og accelerere elbilrevolutionen.
Interiøret har en elegant og rummelig horisontal indretning med flotte designelementer, der prioriterer førerens oplevelse uden at hindre udsynet.
For at opnå dette har Kias designere blandt andre raffinementer i kabinedesignet installeret et betjeningspanel til airconditionanlægget, som nemt kan skjules i midterkonsollen, når det ikke er i brug, ligesom de har integreret luftdyser i nåledesign, som kan skifte mønster.
Det omsluttende ambiente i kabinen giver føreren mulighed for at interagere med bilen på en ny og uforstyrret måde. Via to digitale skærme viser et smalt instrumentpanel diskret førerinformationer, så føreren ikke bliver distraheret og kan forberede sig på forestående opgaver.
Concept EV4 er udstyret med en ny ”Mind Modes”-feature, som tilpasser ambientebelysningen og de animerede ventilationsmønstre. I indstillingen ”Perform” får føreren vist alle de informationer, som vedkommende skal bruge for at præstere bedst muligt og få mest muligt ud af sin dag. Indstillingen ”Serenity” byder derimod på en række digitale grafikker, der skaber et mere afslappet ambiente til eftertanke og restitution.
En voksende opladningsinfrastruktur
Mærket udvider aktivt sine globale opladningsnetværk med henblik på at imødegå den fortsatte udfordring med en pålidelig og tilgængelig opladningsinfrastruktur. I Nordamerika har Kia annonceret sin beslutning om at overtage den nordamerikanske ladestandard (NACS) til mærkets elbiler fra 4. kvartal af 2024. Det vil give Kia kunderne adgang til ca. 12.000 Tesla Superchargers.
Som en del af en koalition med seks OEM-grupper arbejder Kia på at opføre 30.000 lynladestationer i Nordamerika frem mod 2030 for at fjerne bekymringerne om tilgængelige lademuligheder. I Europa har Kia i samarbejde med fire OEM-grupper etableret IONITY og installeret 2.800 lynopladningsstationer langs de vigtige motorveje. Målet er at have i alt 7.000 funktionelle ladestationer i 2025, så mærkets elbilsejere har effektive opladningsmuligheder.
Kias nye elbiloplevelse: løfter kundeoplevelsen til næste niveau
For at accelerere elbilrevolutionen og levere et forskelligartet og omfattende tilbud til alle sine kunder vil mærket løfte alle aspekter af kundeoplevelsen og dermed sikre, at det er så nemt og komfortabelt som muligt at skifte til en elbil. Denne strategi omfatter en optimering af alle berøringsflader med kunderne – fra tiden før købet til oplevelsen af ejerskabet.
I første halvdel af 2024 vil ”Kia App” efter planen gå i luften med det formål at tilbyde kunderne en omfattende og problemfri oplevelse – fra bilsøgning og prøvekørsler til underskrivelse af købsaftalen.
Appen kommer til at omfatte en AI chatbot, som skal hjælpe kunderne med deres spørgsmål og levere hurtige svar. Den vil også omfatte tilbud på forsikringer knyttet til forsikringsprodukterne. Appens mest unikke feature er ”E-routing”-funktionen, som bruger bilens aktuelle batteristatus til at foreslå den bedste rute under hensyntagen til placeringen af ladestationer. Appens startskærmbillede vil vise lokationsbaserede informationer som fx restauranter i nærheden for at forbedre kundeoplevelsen. Kunderne kan nemt styre opladningen og overvåge opladningsstatussen i realtid på startskærmbilledet ved at bruge appens ”Handle Layer”-funktion.
Kia vil også forbedre kundeoplevelsen offline for at sætte fokus på fordelene ved elbiler med eksisterende tiltag som ”Digital City Store” og ”EV Unplugged Ground” i Korea og ”City Store” uden for Korea. Fremtidige planer om at oprette EV-forretninger i USA, Europa, Kina og Indien.
Ved at udnytte teknologierne virtual reality (VR) og mixed reality (MR) er målet at levere fordybende oplevelser, der motiverer kunderne til at engagere sig endnu mere i produkterne. Der vil også blive fokuseret på at forbedre kundeservicekvaliteten globalt hos sælgerne på elbilområdet og introducere produktspecialister, der er specielt uddannede til specifikke regioner, så de kan tilbyde personligt tilpassede aftaler og prøvekørsler med fokus på de unikke egenskaber på hvert område.
Kia vil bruge genererende AI-teknologi til at revolutionere oplevelsen i bilen, hvilket vil omfatte partnerskaber med førende udbydere af genererende AI-modeller med henblik på at tilbyde innovative tjenester. Det vil give kunderne adgang til en lang række tjenester som fx aftaleplanlægning, optimering af elbilens ruter, rejseplanlægning, underholdning og assistance i nødstilfælde blot ved at starte en samtale med den genererende AI-assistent. Genererende AI-teknologi får debut i EV3-modellen i 2024, og efterfølgende vil den blive integreret i EV4 og EV5 inklusive løbende forbedringer via over-the-air-opdateringer.
Fremtidens EV Days
I fremtiden vil Kia fortsætte med at præsentere nye elektriske modeller, konceptbiler og banebrydende teknologier i forbindelse med den årlige EV Day, og vi vil bruge dette event som platform for mærket til at præsentere sin progressive elbilstrategi og visionen for fremtidens mobilitet.
Produktspecifikationerne for alle de tre præsenterede modeller og tilgængeligheden af dem kan variere alt efter region og land.
[1] Produktspecifikationerne for Kia EV5 kan afvige alt efter region og land.
[2]Gælder den EV5-version, som vil kunne fås i Kina i løbet af sidste halvår af 2023.