Kias Research & Development Center viser deres nyligt udviklede Automatic Charging Robot (ACR)

Kias Research & Development Center har udviklet en automatisk opladningsrobot (ACR) til elektriske køretøjer (EV).

ACR til elbiler er en enarmet robot, der er i stand til at tilslutte et kabel til en elbils ladeport og fjerne det igen, når opladningen er færdig.

Når køretøjet er parkeret ved ladestanderen og holder stille, kommunikerer ACR med køretøjet for at åbne ladeporten og beregner den nøjagtige placering og vinkel via et kamera monteret i robotten.

Robotten tager derefter laderen op og fastgør den til køretøjets ladeport og starter dermed opladningssessionen. Når opladningen er færdig, fjerner robotten opladeren, returnerer den til sin rette plads og lukker dækslet til køretøjets ladeport.

“ACR skal sikre, at EV-opladning bliver nemmere og mere bekvem. Når ladesessionen er færdig, afslutter robotten automatisk opladningen, så det næste elektriske køretøj er klar til at lade. Samtidig letter det hele praktikken – særligt i mørke omgivelser. Det vil også forbedre tilgængeligheden for eksempelvis personer med mobilitetsbarrierer, da ladekabler bliver tykkere og tungere for at muliggøre højhastighedsladning,” sagde Dong Jin Hyun, leder af Robotics Lab – en del af Kias R&D Center. “Vi vil fortsætte med at udvikle ACR for øget sikkerhed og mere bekvemmelighed, så alle elbilkunder snart kan drage fordel af at bruge den ved offentlige ladestandere.”

ACR, som ved første øjekast kan virke vildledende simpel, er et eksempel på koncernens avancerede robotteknologi. Koncernens Robotics Lab har overvejet forskellige variabler i udviklingen af ACR, såsom køretøjets placering, formen på ladeporten, vejret, potentielle forhindringer og vægten af ladekablet.

For at en robot kan fastgøre en oplader til ladeporten sikkert, kræves softwareteknologi, der samtidigt kan beregne disse variabler. Til dette formål har koncernen udviklet en algoritme, der anvender 3D-kamerabaseret AI-teknologi til robotter, og næste generations kontrolteknologi baseret på denne applikation gør det muligt for robotter at håndtere tunge opladere nøjagtigt.

I betragtning af, at de fleste elbil-opladere er installeret udendørs uden ly, byggede koncernens ingeniører en skræddersyet udendørs ladestation til elbiler på deres R&D-center og evaluerede ydeevnen under forskellige forhold. Som et resultat har ACR sikret sig en vandtæt og støvtæt karakter på IP65[1], og dens ydeevne er blevet væsentligt forbedret, så den kan betjenes stabilt selv under ekstreme forhold. Derudover har ingeniører installeret en sikkerhedsstang med indbygget lasersensor rundt om robotten for at forhindre mulige ulykker ved at gøre den i stand til at registrere stationære og dynamiske forhindringer.

Koncernen forventer, at automatiske laderobotter vil øge bekvemmeligheden ved opladning af elbiler betydeligt, og hvis de kombineres med autonome parkeringssystemer i fremtiden, kan de forbedre udnyttelsen ved sekventielt at oplade flere parkerede køretøjer.

Den nyligt afslørede ACR vil blive vist under Seoul Mobility Show 2023, der afholdes på KINTEX i Ilsan-gu, Goyang-si, Gyeonggi-do, fra den 31. marts til den 9. april.

Var denne artikel nyttig?
JaNej

Få nyhederne først

Hold dig på forkant og bliv informeret ved at
abonnere på vores månedlige nyhedsbrev i dag.