Så er der priser på KIA EV9

Den længe ventede Kia EV9 er nu næsten på vej til Danmark, og den danske importør har frigivet prisen på lanceringens Premium Launch Edition samt GT-Line.

Den længe ventede Kia EV9 er nu så godt som på vej til Danmark. Og den danske importør er derfor klar med prisen på lanceringsvarianten, Premium Launch Edition samt GT-Line.

Kias helt nye elektriske flagskibs-SUV er designet og bygget til moderne livsstil i den elektrificerede æra. Som mærkets første eSUV med 3 sæderækker er den rummelige og markante EV9 en robust, sofistikeret og teknologisk avanceret elbil. Tilgængelig med enten seks eller syv sæder kombinerer den en cool stil og førsteklasses alsidighed med en rækkevidde på op til 563 km* og 800V lynopladning.

“EV9 sætter nye standarder for segmentet, mens den fuldstændig omdefinerer det,” sagde Jason Jeong, præsident for Kia Europe. “Den bringer morgendagens elbil til nutiden, opmuntrer folk til at omfavne forandringen til elektriske biler og inviterer dem til at være en del af transformationen af mobilitet. Samtidig kommer EV9 til at spille en integreret rolle i at transformere Kia-mærket og konvertere den måde, folk transporterer sig på.”

Lanceringen af EV9 i Danmark består af 2 forskellige varianter

Fra lanceringen bliver EV9 tilgængelig i to forskellige varianter. En baghjulstrukken (RWD) Premium Launch Edition med 203 HK og en rækkevidde på 563 km* til kr. 674.900,- og en firhjulstrukken (AWD) GT-Line med 384 HK og en rækkevidde på 505 km* til kr. 749.900,- Se hele modelprogrammet her

Den baghjulstrukne version har en 149kW motor, som er i stand til at yde et maksimalt drejningsmoment på 350 Nm. Med en tophastighed på 185 km/t kan denne drivlinjevariant accelerere fra 0-100 km/t på 9,4 sekunder.

Performance varianten med firehjulstræk drives af to 141 kW elektriske motorer med et maksimalt drejningsmoment på 350 Nm for & 350 Nm bag for den aktuelle GT-Line variant. Den har en tophastighed på 200 km/t, kan accelerere fra 0-100 km/t på 5,3 sekunder.

Begge versioner kommer med et 99,8 kW batteri og 800V lynopladning op til 240 kW**, hvilket betyder, at kunderne kan bruge mere tid på at køre og mindre tid på at lade. Opladningen fra 10 – 80 % kan klares på bare 24 min**.

Begge varianter har som standard 7 sæder, men i GT-line varianten har kunden mulighed for at tilkøbe Relaxion sæder på 2. sæderække, hvilket afføder en 6-sæders konfiguration.

Bagagerumsvolumen afhænger af, hvor mange sæderækker der er i brug, men gældende for begge varianter: 333/828/2318 liter.

RWD tilbyder en påhængsvægt på 900/450 kg og AWD tillader helt op til 2.500/750 kg.

Innovativ tovejsopladning: fremtidens energiløsning

Kia EV9 er forberedt til tovejsopladning, hvilket muliggør avancerede fremtidige teknologier som Vehicle-to-Load (V2L), Vehicle-to-Building/Vehicle-to-Home (V2B/V2H) og Vehicle-to-Grid (V2G). V2L, som først blev introduceret med Kia EV6 og tilgængelig som standard med EV9, giver kunderne mulighed for at forsyne elektriske apparater med deres EV9-batteri ved at sætte kablet i ladeporten ved hjælp af den medfølgende adapter. V2B og V2H refererer til køretøjets evne til at drive en bygning eller kundens hjem. V2G betyder, at køretøjet kan overføre energi direkte tilbage til nettet og på den måde være med til at balancere elnettet. V2B, V2H og V2G vil gradvist blive rullet ud i takt med at vores omverden bliver klar til at imødekomme bilens nye smarte muligheder.

Kia EV Route Planner for enkel og fleksibel rejseplanlægning

Takket være den innovative Kia EV Route Planner kan kunder bruge mindre tid på at planlægge deres rejse ift. tilgængeligheden af ladepunkter. Når navigationssystemet registrerer, at batteristatus ikke er tilstrækkelig til at nå en bestemt destination, anbefaler det automatisk et ladepunkt for den planlagte rute. Dette reducerer rækkevidde- og opladningsangst for kunderne ved automatisk at vise dem, hvornår, hvor og hvor længe de skal lade.

Ved kørsel under kolde temperaturer fungerer denne funktion også sammen med batteriforberedelse ved at forvarme batteriet til den optimale ladetemperatur, før bilen når ladestationen. Dette giver kunderne mulighed for at drage fordel af tidsbesparende lynopladning, uanset vejret.

Kia EV9 er designet til at maksimere passagerernes komfort og effektivitet uden at gå på kompromis med at være sjov at køre. En ægte SUV, dedikerede funktioner såsom firehjulstræk og terræntilstand betyder, at den er klar til at påtage sig enhver udfordring.

Aktive og passive sikkerhedsfunktioner

Kia EV9 giver klasseførende niveauer af beskyttelse og beskyttelse for både passagerer og batterier, herunder ni airbags, der endda dækker tredje sæderække.

Den leveres bl.a. som standard med den seneste generation af Highway Driving Assist 2. HDA 2 kombinerer Lane Following Assist 2 (LFA 2) med Hands On Detection (HoD). Dette system forhindrer en kollision, hvis et andet køretøj skærer ind foran bilen med lav hastighed. Lane Change Assist, som også var inkluderet i den tidligere generation af HDA, hjælper bilen med at skifte vognbane, når føreren aktiverer blinklyset. Bilen skifter automatisk vognbane i den angivne retning, når dette er sikkert.

Lane Following Assist 2.0 (LFA 2.0) sikrer i mellemtiden en sikker afstand til køretøjer i de parallelle vognbaner ved at justere bilens position i dens vognbane. På samme måde udsender Lane Keeping Assist (LKA) en advarsel og om nødvendigt assisterende styring, hvis bilen begynder at køre fra sin vognbane, uden at blinklyset er aktiveret.

Blind View Monitor (BVM) og Blind-spot Collision-avoidance Assist (BCA) giver begge ekstra sikkerhed for at forhindre påkørsel bagfra. Blind View Monitor viser udsyn bagud, når blinklyset aktiveres for yderligere udsyn under vognbaneskift, og Blind-spot Collision-Avoidance Assist giver en advarsel eller hjælp til opbremsning, hvis et andet køretøj registreres, når bilen forlader en parallel parkeringsplads eller skifter vognbane.

Forward Collision-avoidance Assist 2 (FCA 2) med Junction Turning/Crossing hjælper med at undgå kollisioner med en række andre trafikanter, herunder fodgængere, cyklister og andre køretøjer – herunder i udfordrende situationer såsom at navigere i et vejkryds, håndtere modkørende trafik, og ved vognbaneskift. Afhængigt af situationen kan systemet give en advarsel eller anvende undvigende styring eller nødbremsning for at forhindre en kollision.

Det intelligente frontlyssystem (IFS) i GT-Line tænder automatisk fjernlys om natten og nedblænder i dynamiske zoner for at forbedre både nattesyn og sikkerhed. High Beam Assist (HBA) kan i mellemtiden genkende det omgivende lys fra et modkørende køretøj og slukke eller tænde fjernlysene igen i overensstemmelse hermed.

Driver Attention Warning (DAW+) overvåger førerens adfærd og udsender en advarsel, hvis deres opmærksomhedsniveau vurderes at være for lavt. På samme måde kan den, når den standses ved et lyskryds, også advare føreren, hvis køretøjet foran dem allerede er kørt, og føreren ikke reagerer hurtigt nok.

Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) genkender hastighedsgrænsen på vejen og advarer føreren, hvis de begynder at overskride den. Når det kombineres med Smart Cruise Control, justeres køretøjets hastighed automatisk, når hastighedsgrænsen ændres.

Forbedret sikkerhed ved standsning og parkering

Kia EV9 kommer også med flere intelligente funktioner, der gør kørsel og parkering mere bekvem. For eksempel viser Surround View Monitor (SVM) en foranderlig 360-graders visning, når du parkerer eller kører, som endda kan overføres til en smartphone. Rear View Monitor (RVM) viser i mellemtiden en visning bagfra, når du parkerer og kører.

Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist (RCCA) forhindrer kollisioner ved at udsende en advarsel eller opbremsning, når bilen er i bakgear, og et modkørende køretøj registreres, der kommer fra siden – for eksempel når du bakker ud af en parkeringsplads. Parkeringsafstandsadvarsel (PDW), parkeringskollisionsundgåelsesassistent – foran og på siden (PCA-F/S) og parkeringskollisionsundgåelsesassistent – bakgear (PCA-R) hjælper med at forhindre kollisioner med fodgængere og genstande under parkering, og fjernbetjent smart parkering Assist 2 (RSPA 2), som fås som en valgfri opgradering, gør det muligt for køretøjet at parkere sig selv på vinkelrette, diagonale og endda parallelle parkeringspladser – uanset om føreren er i køretøjet eller ej.

Kia EV9 leveres også som standard med to sikkerhedsfunktioner, der er specielt designet til at beskytte bagsædepassagererne: Safe Exit Warning (SEW) og Safe Exit Assist (SEA). Når bilen er standset, og et andet køretøj nærmer sig bagfra, udsender systemet enten en advarsel eller aktiverer børnesikringen for at forhindre passageren i at forlade bilen i en usikker situation.

Gem en digital nøgle på din telefon for fleksibilitet

Udover Kia EV9’s Smart Key, vil kunderne også kunne bruge en smartphone til at låse eller låse dørene op, starte eller slukke bilen, styre nødalarmen og åbne eller lukke bagagerummet. Dette er takket være den nye Digital Key. Du behøver ikke engang at tage telefonen op af lommen for at låse døren op. Denne digitale nøgle kan deles med op til tre personer ad gangen, og ejeren kan styre, hvilke funktioner der skal deles og hvor længe.

Det næste skridt indenfor elektrisk mobilitet

Kia EV9 bliver lanceret under mottoet “Moving responsibly together”, hvilket skal illustrere hvordan modellen driver Kias transformation til en udbyder af fremtidssikrede mobilitetsløsninger ved at muliggøre persontransporten: ansvarlig, kollaborativ, progressiv og inspireret.

*Forbrug og rækkevidde påvirkes bl.a. af kørestil, vejrforhold og tilvalg af udstyr, hvor især høj hastighed og lave temperaturer reducerer rækkevidden.

**Opladningstid (normalopladning, 0-100%): ca. 9 timer ved max ladeeffekt (10,8 kW) – (hurtigopladning, 10-80%): ca. 24min ved max ladeeffekt (240kW)

Forbrugstal er beregnet efter WLTP-metode. Forbrugstallet vil endvidere afhænge af bilens specifikationer, fx ekstraudstyr mv. Se mere på www.wltp.dk

Var denne artikel nyttig?
JaNej

Få nyhederne først

Hold dig på forkant og bliv informeret ved at
abonnere på vores månedlige nyhedsbrev i dag.