Med sit specielle affjedringsdesign, støjabsorberende dæk og firehjulstræk leverer Kia EV9 enestående komfort afbalanceret med en stabil dynamisk køreoplevelse. Under de seneste køretests i Papenburg, Tyskland, blev Kia EV9 kørt lige til grænsen på en række forskellige overflader, såsom tørre og våde baner, udfordrende barske veje og skrånende terræn, alt imens eksperterne fintunede bilens komponenter for at sikre den bedste køreoplevelse.
“Det er udfordrende at udvikle en SUV – særligt når man arbejder med relativt nye elektriske drivliner og dertilhørende teknologier “, siger Daniel Junker, Advanced Engineer for Ride & Handling hos Hyundai Motor Europe Technical Center. “For bedst muligt at udvikle alle aspekter af køreegenskaberne er vi nødt til at teste og udvikle vores produkter under alle tænkelige forhold. Derfor bruger vi forskellige testlokationer rundt om i Europa for at sikre den bedst mulige oplevelse for vores kunder.”
Test af EV9 i Papenburg
På banen i Papenburg udførte EV9 dynamiske vognbaneskift på en kurvet højhastighedsbane, hvilket sikrede sikker håndtering når bilen blev kørt til grænsen. På glatbane med ringe vejgreb og under racetrack lignende forhold blev dækkene og affjedringen testet for vejgreb og sikkerhed.
For at afslutte testen blev komforten vurderet på veje af forskellig type, for eksempel huller, dæksler, vejbump etc. Her bliver den ideelle opsætning af fjedre og krængningsstænger i kombination med den matchende tuning af støddæmperne tydelig. Resultatet er en samlet kompromisløs ydeevne med en afbalanceret og jævn kørsel.
Tunet til EV-specifikationer uden at gå på kompromis med ydeevnen
Tuning af en elbil kommer med sit eget sæt udfordringer, der adskiller sig fra en bil med forbrændingsmotor. For det første skal ingeniører tage højde for den ekstra vægt af batteriet. I tilfældet med Kia EV9 er batteriet integreret i E-GMP-platformens nederste chassis. Ingeniørerne udnyttede det lave tyngdepunkt og brugte det til at stabilisere bilens dynamik såsom rulningsbevægelser og dynamisk vægtfordeling, hvilket resulterede i bedre håndtering i sving.
“Forestil dig, at du løber rundt om et hjørne, mens du bærer en kande vand – hvis du bærer kanden i taljehøjde, vil du være meget mere stabil, end hvis du holder den samme kande over hovedet,” siger Junker.
Under udviklingen af EV9 lagde Kia-ingeniørerne vægt på at balancere komfort med ydeevne, hvilket betyder, at Kia EV9 tilbyder en af de bedste køreegenskaber i sit segment. Eksempelvis fås EV9 med firehjulstræk med fordele som hurtigere acceleration og mere dynamisk køreadfærd. Den tilbyder også en enestående styre- og bremseevne for et køretøj i sit segment.
Derudover har Kia EV9 forbedret regenerativ bremsekontrol, hvilket betyder, at EV9 kan genvinde yderligere energi, som ellers ville gå tabt ved bremsning. En anden generation af integreret elektrisk motorforstærker (IEB) reducerer bremsesystemets samlede vægt for forbedret effektivitet. En anden bremsesoftware, Downhill Brake Control (DBC), reducerer automatisk køretøjets hastighed, når du kører ned ad bakke. Alle disse har en direkte indflydelse på førerens produktoplevelse, da bilen kører mere effektivt, hvilket reducerer den tid bilen skal bruge på opladning.
Kia EV9 sætter nye standarder for komfort
Som beskrevet ovenfor er Kia EV9 omhyggeligt optimeret til at tilbyde maksimal komfort under alle forhold. Det nye geometriske Multi-Link forhjulsophæng tilbyder et kingpin offset for at reducere kørevibrationer, der overføres til kabinen. Et selvnivellerende bagdæmpersystem forbedrer både køreegenskaber og stabilitet ved udfordrende underlag. Desuden er køretøjet udstyret med specialudviklede dæk til at reducere rullestøj, vibrationer og hårdhed (NVH), hvilket resulterer i mere støjsvage køreegenskaber – selv ved høje hastigheder.
Et centraliseret kontrolsystem, Chassis Domain Control Unit (CDCU), styrer alle systemer, der påvirker håndteringen af køretøjet, inklusive bremsesystemerne, elektronisk stabilitetskontrol (ESC) og Dynamic Torque Vectoring, som bruger delvis bremsning og motormomentkompensation, i sving, hvilket resulterer i en mere sikker og mere stabil køredynamik.
Sidevindsstabilitetskontrol, er også en vigtig funktion for en elbil med så stort et areal. Systemet anvender delvis bremsning og styremomentkontrol for at modvirke stærk sidevind og holde køretøjet centreret i sin vognbane. “Jeg vil beskrive køreoplevelsen som overraskende dynamisk for en bil i den størrelse, men alligevel stabil og luksuriøs,” siger Junker. “Med Kia EV9 ville vi virkelig understrege bilens ‘familie-SUV’-karakter, så vi fokuserede på at give en jævn og stabil kørsel, samtidig med at vi bibeholdt så meget som muligt af Kias dynamiske DNA.
Offroad-egenskaber takket være terræn-mode
På trods af sin familievenlige karakter er Kia EV9 i stand til at tilpasse sine køreegenskaber til en række udfordrende overflader eller endda terræn takket være sit Terrain Mode Select-system. For at aktivere det, skal føreren trykke på en knap på rattet og vælge enten Mudder-, Sand- eller Snetilstand. For hver tilstand justerer Terrain Mode Select-systemet drivlinens kontrol, drejningsmomentfordelingen og chassiset for at tilpasse kørslen til den valgte overflade og minimere at bilen skrider. Dette resulterer i sikker kørsel og mere kontrol, selv under forhold med ringe vejgreb.
Om Kia EV9
Kia EV9 er Kias første elektriske flagskibs-SUV med tre sæderækker, der repræsenterer en ny æra for elektrisk mobilitet. Bilen er bygget på den dedikerede Electric Global Modular Platform (E-GMP), og dens atletiske præstation suppleres af en fuldt elektrisk rækkevidde op til 541 km ifølge World Harmonized Light Vehicle Testing Procedure (WLTP). Bilens 800 volts opladningsteknologi giver føreren mulighed for at lade op til yderligere 239 km rækkevidde på bare 15 minutter. Et fantastisk, naturinspireret design ser ikke kun godt ud, men leverer en imponerende aerodynamisk koefficient på 0,28 for en super ydeevne. En række innovative teknologier gør den til et ekstremt behageligt EV bekendtskab.