Kia EV9 er den perfekte bil selv under forhold med ekstremt lave temperaturer. I forbindelse med vintertests i ultrakolde temperaturer under frysepunktet i svenske Arjeplog nær polarcirklen, testede Kias ingeniører bilen for at sikre optimale batteri- og opladningspræstationer på trods af de ekstremt lave temperaturer. De optimerede desuden Traction Control-systemet for at sikre de bedst mulige præstationer ved kørsel på sne og is.
”Det er en myte, at elbiler ikke er gode til at køre i sne”, fortæller Gunther Frank, som er General Manager Development Project Operations hos Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC). ”Med Kia EV9 har vi bevist, at vi har teknologien til at klare udfordringerne med opladningshastigheden i koldt vejr, og at vi har forbedret køreegenskaberne, så en elbil er sikker og endda sjov at køre på snedækkede veje.”
Batteritilpasning og EV Route Planner optimerer opladningen
Under optimale forhold har Kia EV9 en elektrisk rækkevidde på over 541 km i henhold til WLTP (World harmonized Light vehicle Testing Procedure). Med 800 V ultrahurtig opladning kan der ”tankes” op til 239 km rækkevidde på bare 15 min. Men som det er tilfældet for alle elbiler, kan kørsel i ekstrem varme eller ekstrem kulde resultere i langsommere opladning og kortere rækkevidde.
”Ligesom menneskekroppen har et batteri også et temperaturspænd, hvor det fungerer bedst”, fortæller Frank. ”Inden for dette temperaturspænd præsterer batteriet bedst til både kørsel og opladning. Til brug uden for dette temperaturspænd er bilen forsynet med topmoderne batteritermiske teknologier, så det kan klare de ekstreme forhold.”
En af disse teknologier er batteritilpasning, som første gang blev introduceret i Kia EV6. Batteritilpasning er ensbetydende med forvarmning af batteriet før opladning. Når den optimale batteritemperatur opnås før opladning, kan EV9 stadig levere ultrahurtig opladning på trods af kulden.
En anden funktion er EV Route Planner, som introduceres for første gang i EV9 og giver kunderne endnu mere komfort ved automatisk at programmere ladepunkter ind på ruten, når opladning er påkrævet. Systemet analyserer bildata i realtid og den rute, som er indlæst i AVN-systemet med henblik på at tilføje ladepunkter efter behov. Når den estimerede elektriske rækkevidde ikke er tilstrækkelig til at nå destinationen, viser AVN en pop-op-meddelelse, som foreslår mulige ladestationer, og kunden spørges, om ladepunktet skal tilføjes til ruten. Det betyder, at kunderne ikke skal bruge tid på at planlægge deres ruter på baggrund af tilgængelige ladestationer – EV9 klarer det for dem ved at vise dem, hvor og i hvor lang tid bilen skal oplades.
EV Route Planner og batteritilpasning arbejder sammen for at forvarme batteriet i koldt vejr, når bilen nærmer sig en lynoplader. For kunderne betyder det, at de kan bruge mere tid bag rattet og mindre tid på at lade bilen op – eller på at tænke på at lade bilen op. ”Vores målsætning er at give kunderne den bedst mulige køre- og opladningsoplevelse”, fortalte Frank. ”Vi vil gøre det muligt for dem at køre længere distancer på den kortest mulige tid og på den mest afslappende måde, så skiftet fra biler med forbrændingsmotor til elbiler bliver så nemt og problemfrit som muligt.”
Elbilsspecifikke egenskaber til en sikker og stabil køreoplevelse
Det lave tyngdepunkt og den lange akselafstand på Kia EV9 bidrager til at stabilisere bilen under kørslen – især ved at reducere vippebevægelser i sving. For at kunne håndtere den højere vægt og den hurtigere acceleration, som er forbundet med elbiler, har ingeniørerne gjort de forreste bremseskiver større. Desuden er det regenererende bremsesystem på Kia EV9 også blevet forbedret ved at implementere en 2. generations Integrated Electric Booster (IEB) for at reducere den samlede vægt og forbedre energieffektiviteten.
EV9’s karrosseri er blevet optimeret, og undervognen er blevet fintunet med henblik på at sikre fremragende køreegenskaber på sne og is. Ingeniørerne har haft fokus på at finde frem til den rigtige kombination af sikre og komfortable køreegenskaber, god respons og en begejstrende køreoplevelse. Resultatet er en samlet set mere afbalanceret køreoplevelse med fokus på maksimal komfort for personerne i bilen uanset kørselsforholdene.
Firehjulstræk for optimale køreegenskaber på sne
Kia EV9 var udstyret med HMETC med dedikerede vinterdæk i forbindelse med testen i Arjeplog i Sverige. Disse dæk giver maksimal stabilitet på de snedækkede veje. Kia EV9 vil som ekstraudstyr kunne fås med 19” eller 20” letvægtsaluminiumsfælge, og GT Line-versionen fås desuden med 21” fælge.
Firehjulstræk er en anden feature, som forbedrer køreegenskaberne på sne og is. Kia EV9 med firehjulstræk har en elmotor både forrest og bagest. Versionen med baghjulstræk har en 204 hk-elmotor, og AWD-versionen har en samlet ydelse på 385 hk. Det fordobler næsten ydelsen, når firehjulstrækket er aktiveret.
Traction Control-system med dedikeret Snow Mode
Traction Control-systemet (TCS) i Kia EV9 har til formål at forbedre præstationerne ved kørsel i udfordrende terræn. Førerne kan vælge indstillingerne Mud, Sand og Snow ved hjælp af Terrain Mode Select-knappen på rattet for at optimere kørselspræstationerne under forskellige forhold. Systemet tilpasser motorens drejningsmoment og momentfordelingen samt undervognssystemerne og andre stabilitetsrelaterede egenskaber med henblik på at levere sikre præstationer selv under forhold med dårligt vejgreb. Det betyder, at den helt nye Kia EV9 kan køre offroad.
Indstillingen Snow er optimeret til at opretholde stabiliteten og fremdriften på glatte overflader. Når indstillingen Snow er aktiveret, begrænser Traction Control-systemet drejningsmomentet fra motoren og kontrollerer det for at sikre optimalt vejgreb på alle fire hjul, så bilens fremdrift sikres på glatte veje. Det aktiverer desuden det optimale niveau af bremsekontrol for at optimere vejgrebet. Alle disse features arbejder sammen om at give kunderne en sikker og stabil køreoplevelse, mens køreglæden stadig er intakt.
Om Kia EV9
Kia EV9 tilfører nytænkning, design og teknologi til segmentet for e-SUV’er. Med et dristigt SUV-look og nul-emissions-kørsel repræsenterer modellen en ny æra for bæredygtige eventyr. Den elektriske flagskibs-SUV fås med syv eller seks sæder, så den kan opfylde behovet hos millenniumfamilier. Med en nominel rækkevidde på over 541 km, 800 V ultrahurtig opladning og mulighed for firehjulstræk er denne sikre og stabile familie-SUV klar til alle kørselssituationer.
Kia EV9 sætter både nye standarder i segmentet og omdefinerer det totalt. Med en autentisk og dristig SUV-karakter, moderne teknologi og maksimal komfort og bekvemmelighed gør bilen det nemmere end nogensinde før for mennesker at omfavne forandringen og gøre det nemmere at skifte til elektrisk mobilitet. Bilen giver et indblik i en fremtid med bæredygtig mobilitet og repræsenterer et stort fremskridt i Kias omstilling til leverandør af bæredygtige mobilitetsløsninger.
Kia planlægger at lancere 15 elbilsmodeller frem til 2027, og salgsmålet for elbiler øges til 1,6 millioner eksemplarer i 2030.